آیا تحصیل در رشتههای تجربی و ریاضی نشانه هوش بالا است؟
بسیاری از والدین اصرار زیادی به تحصیل فرزندانشان در رشتههای تجربی و ریاضی دارند و دلیل این اصرار را هوش بالای فرزندشان و احتمال بیشتر موفقیت شغلی او با ورود به رشتههای تجربی و ریاضی عنوان میکنند. اما خانم شبنم طلوعی که روانشناس است در گفتگویی که با ایسنا داشتهاند اینگونه عنوان کردند که تحصیل در یکرشته خاص نشاندهنده هوش بالا یا پایین دانشآموزان نیست، علاوه بر این برای موفقیت مؤلفههای زیادی تأثیرگذار هستند که هوش تنها یکی از این مؤلفهها است.
این روانشناس با اشاره به اینکه در میان والدین این تفکر اشتباه وجود دارد که رشتههای ریاضی و تجربی برای فرزندانشان بهتر هستند، اظهار داشت: برای رسیدن به موفقیت مؤلفههای بسیاری تأثیرگذار هستند که مسئله هوش فقط یکی از این مؤلفهها است و با داشتن هوش متوسط در کنار عواملی مانند پشتکار و استعداد در رشتههای دیگری میتوان به موفقیت رسید.
ایشان همچنین تأکید کردند که تحصیل دانشآموزان در رشتههای تجربی و ریاضی بههیچوجه نشانه برتری این دانشآموزان در مقایسه با دانشآموزان رشتههای دیگر نیست و با اشاره به این تفکر اشتباه که در میان والدین وجود دارد و فرزندان خود را برای ادامه تحصیل در یکرشته خاص اجبار میکنند ادامه داد: در مواردی نیز شاهد هستیم که دانشآموزان تنها باتوجهبه نظر دوستانشان و الگوگیری از دوستان و همسالان خود رشته خاصی را برای ادامه تحصیل انتخاب میکنند، گاهی در این میان مسائلی از قبیل چشم و هم چشمی و گاهی حسادت نیز میتواند از دلایل انتخاب رشته غلط قلمداد شود.
این روانشناس در ادامه اینطور عنوان کرد که: البته در مواردی نیز تنها دلیل ورود دانشآموز به یکرشته خاص مانند تجربی یا ریاضی، علاقه است، اما باید در نظر داشت که توجه صرف به علاقه داشتن در هنگام انتخاب رشته میتواند مشکلاتی را ایجاد کند زیرا در کنار علاقه داشتن حدنصاب مناسب نمرات مربوط به دروس خاص آن رشته نیز بسیار دارای اهمیت است و اگر حدنصاب نمرات در نظر گرفته نشود به مسیر غلطی گام نهادهاند.
وی اینگونه بیان نمود که اختلافنظر بین والدین و دانشآموزان بر سر موضوع انتخاب رشته مسئله بسیار مهمی است که نباید آن را نادیده گرفت و بهتر است که در صورت لزوم خانوادهها در این زمینه از کمک مشاوران متخصص در این حوزه استفاده کنند. ایشان همچنین تصریح کرد: بههیچوجه نباید با این تفکر که رشته تجربی یا ریاضی برتر از سایر رشتهها است فرزندانمان را به ادامه تحصیل در یکرشته خاص اجبار کنیم، زیرا حتی اگر دانشآموز دارای هوش بالایی هم باشد به این دلیل که با تحمیل و اجبار، علاقه خود را در این مسیر از دست میدهد در نهایت منجر به عدم پیشرفت و تلاش او خواهد شد.
طلوعی بار دیگر بر این امر تأکید کرد که دو مؤلفه علاقه و استعداد دانشآموزان در امر انتخاب رشته دارای اهمیت است، افزود: دانشآموزان علاوه بر داشتن علاقه به یکرشته خاص، باید به دروس ارائه شده در آن رشته نیز علاقه داشته باشند. همچنین باید این را نیز در نظر گرفت که آیا به شغلهایی که در آن رشته وجود دارد علاقه¬مند است یا خیر؟ مسئله دیگر داشتن استعداد است که دیده شده است گاهی نه دانشآموز و نه والدین به آن اهمیت نمی¬دهند. داشتن استعداد در یکرشته به این مفهوم است که هر شخصی توانمندی¬هایی را بهصورت اکتسابی یا ذاتی در خود دارد که باید دید آیا این توانمندیها در راستای رشته انتخاب شده قرار دارد یا خیر؟
این روانشناس در پایان بر این مسئله تأکید کرد که اگر دانشآموز قصد دارد در آینده در رشته تحصیلی خود وارد بازار کار شود، باید فرصتهای شغلی و بازار کار رشته موردنظر را بررسی کند و نیاز جامعه به همراه ظرفیت کاری آن رشته را در نظر داشته باشد.
دیدگاهتان را بنویسید