جستجو برای:
سبد خرید 0
  • مقالات آموزشیداغ
    • دانلود آزمون‌های تیزهوشان
    • اخبار تیزهوشان
    • راهنمای دانش آموزان
    • راهنمای والدین
    • انگیزشی
  • دوره‌های آموزشیجدید
    • کلاس های تیزهوشان ششم و نهم
    • تدریس ریاضی پایه ششم
    • تدریس ریاضی پایه هفتم
    • تدریس ریاضی پایه هشتم
    • تدریس ریاضی پایه نهم
    • کلاس های آمادگی کنکور
    • آمادگی آزمون کانگورو
  • آمار قبولی
  • درباره ما
  • تماس با ما
آرش کلانتری

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
  • 09121453595
  • info@arashkalantari.ir
  • لیست علاقه مندی ها
0
آرش کلانتری
  • مقالات آموزشیداغ
    • دانلود آزمون‌های تیزهوشان
    • اخبار تیزهوشان
    • راهنمای دانش آموزان
    • راهنمای والدین
    • انگیزشی
  • دوره‌های آموزشیجدید
    • کلاس های تیزهوشان ششم و نهم
    • تدریس ریاضی پایه ششم
    • تدریس ریاضی پایه هفتم
    • تدریس ریاضی پایه هشتم
    • تدریس ریاضی پایه نهم
    • کلاس های آمادگی کنکور
    • آمادگی آزمون کانگورو
  • آمار قبولی
  • درباره ما
  • تماس با ما
آخرین اطلاعیه ها
جهت نمایش اطلاعیه باید وارد سایت شوید
شروع کنید
0
[wcas-search-form]

وبلاگ

آرش کلانتری > بلاگ > راهنمای والدین > شیوه‌های بررسی تکالیف دانش‌آموزان توسط والدین

شیوه‌های بررسی تکالیف دانش‌آموزان توسط والدین

29 اردیبهشت 1401
ارسال شده توسط ناصر یوسف زاده
راهنمای والدین
شیوه‌های بررسی تکالیف دانش‌آموزان توسط والدین

در بسیاری از کشور‌ها کمک والدین به کودکان در انجام صحیح تکالیف مدرسه به‌منظور بهره‌گیری بهتر از استعدادهای دانش‌آموزان، در محیط مدرسه و چه در سطح جامعه کاری رایج و مورد تأیید می‌باشد. یکی از معمول‌ترین کار‌هایی که والدین در طول روز به آن رسیدگی می‌کنند، کمک به فرزندان خود برای تکمیل تکالیف مدرسه و در واقع نوعی حمایت تحصیلی از آنها در طول مدت‌زمان آموزشی آنها می‌باشد. شیوه‌های بررسی تکالیف دانش‌آموزان توسط والدین نکاتی دارد که در ادامه مقاله به آنها می‌پردازیم.

اگر دانش‌آموز در مقاطع پایین تحصیل و دارای سن کمی باشد والدین به او کمک می‌کنند تا از برههٔ دشوار آموزش عبور کند، زیرا محصل در مقطعی از تحصیل به حمایت شخصی غیر از معلم نیاز دارد.  بزرگ‌ترها باید پس از مدت‌زمانی که مطمئن شدند، دانش‌آموز به حد رفع ضروریات تکالیف خود رسیده است، نقش حمایتی خود را در این امر کم‌رنگ کرده و فقط نقش نظارتی و همراهی داشته باشند.

نکتهٔ مهم در بحث همراهی والدین با فرزندان این است که پدر با مادر باید متوجه باشند که منظور از همراهی در تکالیف کودکان، به معنای انجام‌دادن تکالیف آنها نیست، بلکه نظارت و رفع اشکال می‌باشد.

شیوه‌های صحیح نظارت بر تکالیف توسط والدین

آگاهی افراد نسبت به نظارت مطلوب و یاری رسانده به کودکان در بازهٔ سنی  پایهٔ اول تا سوم ابتدایی سبب ارتباط‌گیری صحیح طرفین و حل مشکل تنبلی در دروس می‌شود که برای دانش‌آموزان و والدین بسیار کارساز است.

حضور والدین در کنار دانش‌آموز حین انجام تکالیف الزامی است، زیرا مقطع اول تا سوم ابتدایی پروسهٔ مشکلی برای انجام تکالیف می‌باشد و نقش حمایتی والدین برای دانش‌آموز بسیار حائز اهمیت است. دانش‌آموزان مقطع اول تا سوم نیاز به حمایت و کمک و حضور پدر یا مادر دارند تا تکالیف را به‌درستی انجام دهند و مفاهیم را به‌آسانی درک کنند.

تشویق یکی از ارکان مهم در بحث آموزش، والدین باید هرزمان دانش‌آموز، تکالیف خود را مطابق با انتظاری که از او می‌رود انجام داد، از او تقدیر و گاهی جوایز تشویقی برای او در نظر گرفت.

تشویق یکی از راهکارهای مهم در بحث همراهی دانش‌آموز با انجام وظایف خود می‌باشد که بعد از مدتی فرزند را به یک فرد وظیفه‌شناس تبدیل می‌کند.

مرور برنامهٔ روزانه حین انجام تکالیف با دانش‌آموز نیز یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بحث آموزش می‌باشد، زیرا در این صورت فرزند متوجه می‌شود تمام علایق او در برنامه گنجانده شده است و قرار نیست فقط درس بخواند.

تکالیف باید فقط توسط دانش‌آموز انجام شود و والدین در کنار آنها به رفع اشکال بپردازند تا به این باور برسند که تکلیف باید توسط خودشان نگارش و سپس تحویل داده شود، تا در پایه‌های بالاتر با افت تحصیلی مواجه نشوند، والدین تنها باید فرزند را راهنمایی کنند.

گاهی حجم زیادی از مطالب و کمبود وقت سبب می‌گردد دانش‌آموز مدت‌زمان زیادی درگیر انجام تکالیف باشد در این مرحله پدر و مادر با صحبت و اعلام درک متقابل به او کمک کرده و او را به ادامه دادن تشویق می‌کنند.

شیوه‌های بررسی تکالیف دانش‌آموزان توسط والدین

اطلاع والدین از جزئیات مطالب درسی، برای نظارت کارآمد تحصیلی دانش‌آموز باید والدین در جریان جزئیات کار دانش‌آموز قرار گرفته وبا مباحث معلم هماهنگ باشند و ارتباط مستمر داشته باشند. این کار دارای مزایایی می‌باشد، زیرا:

  • اگر تکلیف زیاد باشد می‌توان در صورت بالا بودن سطح مطالب آموزشی، یادآوری را در برنامه روزانه گنجاند و گوشزد کرد که زمان کوتاه و میزان مباحث زیاد است تا برنامه‌ریزی را انجام دهد.
  • والدین از فهم دانش‌آموز نسبت به درک درست صحبت‌های معلم اطمینان حاصل کرده و متوجه می‌شوند که فرزند صحبت‌های معلم را درک کرده است.

دانش‌آموز باید بداند که انجام تکالیف چالشی آموزشی برای او است و درگیری با چالش‌ها نیز بخشی از یادگیری است.

نظارت والدین و برنامه‌ریزی تحصیلی، معلم و یا مشاور مدرسه باید برای دانش‌آموزان برنامه‌ای آماده کرده و آن را به دانش‌آموز تحویل دهند، تا به نوشتن برنامه، اجرای آن و تعهد به آن عادت کرده و به‌مرور مهارت مدیریت زمان را آموزش ببیند.

اطلاع والدین از جزئیات مطالب درسی، والدین باید همیشه به فرزند خود این اطمینان را بدهند که مسئله اصلی در آموزش نتایجی که به دست می‌آید نیست بلکه، میزان تلاش او مهم است و اطرافیان او را به دلیل فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد، تحسین خواهند کرد.

پدر و مادر باید فرزند را متقاعدکننده که او در همهٔ زمینه‌ها توانایی حل مسئله‌ها را دارد فقط گاهی نیاز به تفکر و آرامش دارد تا مشکل را با  بهترین شیوه مدیریت کند.

این سازوکار علاوه بر نظارت و همگام بودن والدین با دانش‌آموزان باعث می‌شود تا دانش‌آموزان به عادت‌های اشتباه در هنگام مطالعه دچار نشوند.

قبلی 13 عادت اشتباه هنگام مطالعه
بعدی دانلود رایگان مجموعه سوالات استاندارد هفتم

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
پشتیبانی
دسته‌ها
  • اخبار تیزهوشان
  • انگیزشی
  • راهنمای دانش آموزان
  • راهنمای والدین
  • نمونه سوالات تیزهوشان
پشتیبانی

وب سایت آرش کلانتری

تدریس ریاضیات از ابتدایی تا کنکور – برگزاری کلاس های ریاضی و هوش ویژه آزمون تیزهوشان – تدریس کتاب های کانگورو در مقاطع دبستان و متوسطه – مشاوره و برنامه ریزی دانش آموزان تیزهوش – برگزاری کلاس های تیزهوشان ششم و کلاس های تیزهوشان نهم – امادگی آزمون تیزهوشان مدارس سمپاد

دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • مقالات آموزشی
خبرنامه

اولین نفر باشید که از برگزاری دوره‌های آموزشی مطلع می‌شوید!

© 2021. طراحی سایت و مدیریت توسط نوین ادمین
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://arashkalantari.ir/?p=3952
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.